Másképp és más-ként nem megy!?
2017. március 2-án szülőkkel és nevelőkkel telt meg az iskola 2-es terme. Mezőfi-Horváth Antónia klinikai szakpszichológus tartott előadást, az újrainduló „Szülők Akadémiája” sorozat kereteiben az érdeklődőknek. „Másképp és más-ként nem megy!?” címmel beszélt a tanulási és magatartási problémákról a pszichológus szemével. Előadásában végigvezetett minket a gyermeknevelés fortélyain.
Abból indult ki, hogy a mai gyerekek mások.
Miért mások?
- társadalmi változások állnak mögötte
- értékdevalválódás van
- ingeráradat zúdul ránk
- sokkal kisebb csoport és osztálylétszámok kellenének
- édesapák viszonylag távol tartják magukat a problémától
- anyára hárul a nevelés 80%-a
- nehéz a család nélkül megoldani a problémákat.
A következőkben arról beszélt, hogy szülőként hogyan és mit lehet elrontani.
A gyerek egy tükör számunkra.
Hol ronthatjuk el?
1. terhesség
Fontos
- testi-lelki egészség
- örömmel várjuk
- a pozitív megerősítés
- káros alkohol, dohányzás a terhesség alatt – hogyan tud jó szülő lenni az, aki saját igényeit nem tudja a gyerek igényei elé tenni.
2. dackorszak
természetes jelenség – az én tudat kialakulását jelzi
Fontos: a keretek, határok kijelölése, azok következetes betartása, betartatása.
3. Az iskolába lépés megfelelő időpontjának a kiválasztása.
iskolaérettség - testi-lelki-szociális érettség együttese
a túl korai iskolakezdés – gyökere a magaratási és figyelmi problémáknak.
4. Megváltozott az elsődleges szocializációs háttér: a család.
a) gondozás, biztonságnyújtás
Sajnos a párkapcsolatokra is igaz, ami a fogyasztói társadalomra jellemző, (hogy nem javítunk – lecseréljük) megszűnik a biztonság.
- többnyire egyszülős vagy mozaikcsaládok vannak.
b) bensőséges szülő-gyerek kapcsolat kialakulása – biztonságos kötődés
c) értékválság
- modern kor problémája – digitális világ
- egyre kevesebb a minőségi együtt töltött idő
- a gyerek szobájába nem kell se tv, se számítógép
Fontos:
- a család értékközvetítő szerepe
- próbáljunk meg elég „jó szülők lenni”
- személyes példamutatás a helyes viselkedés tanulásában
- közvetítsünk értéket
- töltsünk együtt minőségi időt a gyerekeinkkel
- érzelmi intelligencia fejlesztése – mesék, beszélgetés, közös játék – az „együttesség” megélése.
Előadását azzal zárta, hogy az elsődleges szocializációs hiányokat a pedagógus nem tudja pótolni. Nagyon fontos az elfogadás, az erősségek megtalálása és a pozitív felnőtt mintanyújtás.
Végezetül pedig Skita Erika: Érzelmi intelligencia gyakorlatok című könyvét ajánlotta a figyelmünkbe.
A jelenlévők nagyon hasznosnak tartották az elhangzottakat és nagy érdeklődéssel várják a folytatást; a következő előadást.
Endrődiné Turú Erzsébet
osztályfőnöki munkaközösség vezető