Másképp és más-ként nem megy!?

2017. március 2-án szülőkkel és nevelőkkel telt meg az iskola 2-es terme. Mezőfi-Horváth Antónia klinikai szakpszichológus tartott előadást, az újrainduló „Szülők Akadémiája” sorozat kereteiben az érdeklődőknek. „Másképp és más-ként nem megy!?” címmel beszélt a tanulási és magatartási problémákról a pszichológus szemével. Előadásában végigvezetett minket a gyermeknevelés fortélyain.

Előadás

Abból indult ki, hogy a mai gyerekek mások.

Miért mások?

A következőkben arról beszélt, hogy szülőként hogyan és mit lehet elrontani.

A gyerek egy tükör számunkra.

Előadás

Hol ronthatjuk el?

1. terhesség

Fontos

- testi-lelki egészség

- örömmel várjuk

- a pozitív megerősítés

- káros alkohol, dohányzás a terhesség alatt – hogyan tud jó szülő lenni az, aki saját igényeit nem tudja a gyerek igényei elé tenni.

2. dackorszak

természetes jelenség – az én tudat kialakulását jelzi

Fontos: a keretek, határok kijelölése, azok következetes betartása, betartatása.

3. Az iskolába lépés megfelelő időpontjának a kiválasztása.

iskolaérettség - testi-lelki-szociális érettség együttese

a túl korai iskolakezdés – gyökere a magaratási és figyelmi problémáknak.

4. Megváltozott az elsődleges szocializációs háttér: a család.

a) gondozás, biztonságnyújtás

Sajnos a párkapcsolatokra is igaz, ami a fogyasztói társadalomra jellemző, (hogy nem javítunk – lecseréljük) megszűnik a biztonság.

- többnyire egyszülős vagy mozaikcsaládok vannak.

b) bensőséges szülő-gyerek kapcsolat kialakulása – biztonságos kötődés

c) értékválság

 - modern kor problémája – digitális világ

 - egyre kevesebb a minőségi együtt töltött idő

 - a gyerek szobájába nem kell se tv, se számítógép

Előadás

Fontos:

 - a család értékközvetítő szerepe

 - próbáljunk meg elég „jó szülők lenni”

 - személyes példamutatás a helyes viselkedés tanulásában

 - közvetítsünk értéket

 - töltsünk együtt minőségi időt a gyerekeinkkel

 - érzelmi intelligencia fejlesztése – mesék, beszélgetés, közös játék – az „együttesség” megélése.

Előadását azzal zárta, hogy az elsődleges szocializációs hiányokat a pedagógus nem tudja pótolni. Nagyon fontos az elfogadás, az erősségek megtalálása és a pozitív felnőtt mintanyújtás.

Végezetül pedig Skita Erika: Érzelmi intelligencia gyakorlatok című könyvét ajánlotta a figyelmünkbe.

Előadás

A jelenlévők nagyon hasznosnak tartották az elhangzottakat és nagy érdeklődéssel várják a folytatást; a következő előadást.

Előadás

Endrődiné Turú Erzsébet

osztályfőnöki munkaközösség vezető